Olet varmasti huomannut, että erilaisia tuotteita valmistetaan lisenssillä niin Uudenkaupungin autotehtaalla, kuin Hartwallin juomatehtailla. Lisenssivalmistaminen tarkoittaa, että tuotteet alkuperäinen valmistaja on antanut jollekin toiselle oikeuden valmistaa samaa tuotetta, mutta tarkoin vaaditulla ja seuratulla tavalla. Nettikasino on yksi sellainen aikuisten vapaa-ajan viettotapa, jonka toiminta perustuu lisensseille.
Lisenssit ja kasinot
Kasinoalalla lisenssit tarkoittavat lähinnä sitä, minkä maan viranomaiset seuraavat kasinon toimintaa, ja minne kasino maksaa veronsa ja toimilupansa, eli lisenssimaksun. Silloin kun puhutaan kasinoista ilman lisenssiä, puhutaan yleensä yleislisenssillä toimivista kasinoista, eli kasinoista, jotka ovat saaneet lisenssinsä vaikkapa Maltan viranomaisilta, mutta jotka toimivat koko Euroopan alueelle- ja näillä kasinoilla ei välttämättä ole kansallisia lisenssejä erikseen tämän yhden lisenssin lisäksi. Lisenssin suurin merkitys onkin kansallinen, eikä niinkään pelaajakohtainen.
Jokainen nettikasino joutuu maksamaan toiminnastaan veroja ja vuosimaksuja jollekin viranomaistaholle jossain maassa. Tämän kasinon lisenssin lisäksi jokainen tarjolla olevista kasinopeleistä on lisensoitu, eli tarkistettu ja hyväksytty jollain kasinoalueella ja jonkun viranomaisen toimesta – ja näiden kaikkien toimialojen kautta kasinoiden toiminta on tarkoin seurattua ja määriteltyä – jotta jokainen rahapelaaja voisi pelata turvallisesti millä tahansa kasinolla, mitä tahansa kasinopeliä.
Suutarit ja lisenssit
Entä sitten ammattialat, kuten vaikkapa suutarit. Suutarien toiminnassa ei välttämättä ole paljon kyse lisensseistä, mutta standardeista ja opittujen asioiden tekemisestä. Harva osaisi tehdä osaakaan suutarien tehtävistä ilman koulutusta ja kurssitusta, ja esimerkiksi avaintentekemiseen tiettyjen avainten suhteen tarvitaan kunnossa olevat luvat ja valtuutukset, eli tietynlainen lisenssi toimintaan tarvitaan tälläkin alalla.
Suutariksi opiskellaan nykyään pitkälti perustutkinnon kautta, jonka voi suorittaa eri ammattiopistoissa ympäri Suomea. Suutarin tutkinto on osa suutari, tekstiili ja muotialan perustutkintoa. Opinnot sisältävät jalkineiden kaavoitusta, valmistusta ja korjaamista. Suutari tekee kenkiä myös asiakkaan mittojen ja toiveiden mukaan. Suutarin ammattitaidon ydintä on jalkineissa käytettävien materiaalien tuntemus. Nahasta suunnitellaan ja valmistetaan jalkineiden lisäksi pieniä tuotteita, kuten vöitä ja laukkuja.
Koulutuksen jälkeen suutari voi työllistyä jalkinealan yrityksissä tai itsenäisenä yrittäjänä – esimerkiksi keskittyen jalkineiden korjaamiseen. Suutarit työskentelevät pääasiassa jalkinekorjaamoissa ja kenkätehtaissa. Työssä tarvitaan ammattiosaamisen lisäksi huolellisuutta, asiakaspalvelutaitoja ja yrittäjähenkisyyttä. Kenkä- ja nahkateollisuus Kenkä- ja nahkateollisuudessa työskentelee Suomessa noin 1 200 teollisuusliittolaista. Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös tekstiili- ja muotialan ammattitutkinto (Suutari (AT)) ja erikoisammattitutkinto.
Suomen historia ja Lisenssitoimikunta
Jos olet joskus kuullut sanan lisenssitoimikunta, niin olet harvojen joukossa. Tämä nimittäin liittyy sota-aikaan ja sen jälkeisiin vuosiin, kun valtio halusi Suomessa olla tarkasti tietoinen siitä, mitä ulkomaiden kanssa tehtiin, mitä ostettiin ja mitä vietiin. Lisenssitoimikunta ja sen jälkeen Lisenssivirasto huolehtivat, että Suomen käytössä olevat ulkomaanvaluutat riittivät kaikkeen kaupankäyntiin.
Lisenssi ja urheilu
Urheilussakin lisenssit tulevat vastaan monella tasolla. Kyseessä on urheilussa kilpailullisen toiminnan mahdollistaminen lisenssien kautta. Esimerkiksi jääkiekon liigassa lisenssitoimikunta valvoo joukkueiden taloudellista tilannetta ja yleistä toimintaa, jotta se vastaisi liigan asettamia raha-arvoja liigatoiminnalle.
Lisenssituotanto maailmalla
Lähes kaikkia isoja brändejä valmistetaan eri paikoissa maailmalla lisenssillä. Lisenssivalmistus mahdollistaa tuotteet valmistamisen halvemmissa maissa, kuin mistä itse tuote on lähtöisin. Tuotteet on voitu innovoida ja ensimmäiset kappaleet valmistaa, vaikka Suomessa, mutta varsinainen tuotanto on saatettu viedä lisenssivalmistajalle vaikkapa Kiinaan.
Suomessakin on vastaavasti valmistettu paljon puolustusvoimien tuotteita aina lentokoneiden osista panssarivaunuihin lisenssituotannolla, joka onkin monissa miljardiluokan kansainvälisissä kaupoissa maiden välisen kaupan toteutumisen vaatimuksena. Toisinaan taas isot tehdasyritykset saattavat aloittaa jonkun uuden tuotannon lisenssien varassa, mutta päätyä sitten oman tuotekehityksen kautta avaaman omia tuotantolaitoksia – kuten Wärtsilä on useampaankin otteeseen tehnyt historiassaan esimerkiksi veturidieselien valmistuksen kanssa – se olisi voinut toimia lisenssivalmistajana, mutta se päätyi rakentamaan oman tuotantolaitoksen.
Suomessa on autojen, lentokoneiden ja panssarivaunujen ohella valmistettu myös traktoreita lisenssin alla.
Suomalaiset lentokonekaupat
Lentokoneet ovat kautta aikojen maksaneet maltaita. Siksi niiden ostamisen yhteydessä on aina pyritty luomaan uusia työpaikkoja ja siten jakamaan kuluja isommalle pohjalle, tuoden samalla uutta opeteltavaa. Lentokone kaupat aloitettiin ensimmäistä kertaa jo yli sata vuotta sitten ja esimerkiksi sotien aikana Suomessa valmistettiin useampaakin sotilaslentokonetta suomalaisilla nimillä lisenssillä.
Viimeisin Suomen valtion isompi hankinta oli hävittäjäkaupat viime vuonna ja silloin puhuttiin noin 10 miljardin kaupoista. Eduskunta hyväksyi hävittäjähankkeelle 9,4 miljardin euron tilausvaltuuden ja 579 miljoonan euron viisivuotisen siirtomäärärahan. Hävittäjäkaupat toivat toisaalta myös Rovaniemelle ja Lapin lennostolle noin 150 miljoonan euron rakennusprojektin, jotta Suomen ensimmäiset F-35 hävittäjät voisivat sitten aloittaa toimintansa Lapin lennostossa. Lapin lennosto valmistautuu ottamaan käyttöön uuden sukupolven monitoimihävittäjät ensimmäisenä Suomessa. Koneet saapuvat vuonna 2026. Samalla uusitaan jo kauan listalla olleet lentokentän 70-luvulta peräisin olevat rakennukset. Toinen syy Rovaniemeksi valintana F-35 koneille oli Norjan läheisyys, jolla on myös samat koneet käytössä, ja sekin on NATO-maa. Lapin lennosto on saamassa alkuun 2–6 uutta konetta. Karjalan lennosto saa uusia koneita vuodesta 2028 alkaen. Uusia koneita tulee kaikkiaan 64, ja ne on tarkoitus jakaa puoliksi näiden lennostojen kesken. Samalla tämä tarkoittaa sitä, että Lapin lennosto luopuu Horneteista, koska kahden eri konetyypin operointi pienellä kentällä ja rajatuin resurssein ei onnistuisi. Uusia lentäjiä koulutetaan ensin Horneteilla, mutta vuodesta 2028–29 alkaen heitä aletaan kouluttaa suoraan F-35-koneisiin.
Mutta minkälaisia työpaikkoja F-35 hävittäjät tuovat tullessaan Suomeen – kyse on osittain siis hävittäjien rakentamisesta lisenssivalmistajana. Esimerkiksi Patrian Jämsän Halliin sijoittuu eturungon kokoonpanotoiminto. Kun Suomen koneet ovat valmistuneet, Patrian yksikössä työstetään samoja osia myös maailmanlaajuisiin tilauksiin arviolta vuoteen 2040 saakka. Eli mitä enemmän amerikkalaiset saavat myytyä tätä konetyyppiä maailmalle, sitä enemmän saattaa Jämsässä olla töitä. Toisaalta Nokialla Linnavuoressa samaisen Patrian porukat osallistuvat näiden koneiden moottorien valmistukseen sekä jatkossa myös ylläpitoon – mutta toisin kuin 60 vuotta sitten, näissä Patrian tehtaissa ei aleta valmistamaan mitään suomalaista hävittäjää, vaan näille riittää F-35 osien rakentaminen osana suurempaa kokonaisuutta.
Tämä tarkoittaa Patrian Jämsän tehtaan henkilökunnan lukumäärän kasvua 700:sta vajaaseen 800:aan ja Nokialla 150 henkilöstöön tulee parikymmenen hengen lisäys, mutta töitä tulee olemaan pitkälle 2050-luvulle saakka, ja edessä on melkoinen osaajien löytämisen haaste.
Lisenssivalmistaminen ja vientikauppa
Se, että Suomessa valmistetaan autoja ja lentokoneita on omiaan lisäämään myös suomalaisten yritysten osaamisen vientiä ulkomaille. Varsinkin F-35 kauppa amerikkalaisten kanssa tarkoittaa sitä, että suomalaisilta yrityksiltä tullaan tilaamaan vähintään 30 % yhteistyötä koko kauppahinnasta – tämä on kirjattu sopimukseen, ja siitä eteenpäin on sitten kyse suomalaisten laadusta ja myyntiosaamisesta. Nämä erilaiset teollisen yhteistyön muodot ovat olleet tuttuja kauppapoliittisia välineitä aiemminkin, nyt vain kokoluokka oli astetta suurempi.
Teollisen yhteistyön sopimus tehtiin hävittäjäkauppojen yhteydessä puolustusministeriön sekä Lockheed Martinin ja moottorivalmistaja Pratt & Whitneyn välillä. Suomessa tärkeimpiä yhteistyökumppaneita tulevat olemaan edellä mainitun Patrian lisäksi myös Insta Group ja Millog.