Liidien luominen on sellainen asia, jolle on jatkuva tarve kaikissa yrityksissä. Vaikka erilaisia tapoja löytää potentiaalisia asiakkaita on runsaasti, ei monia menneisyyden suosittuja ja hyväksi havaittuja tekniikoita enää käytetä.

Siksi on sanomattakin selvää, etteivät nykypäivän suositut liidien hankintamenetelmät ole välttämättä olemassa ikuisesti.

Olipa kyseessä sitten Kasinohai.com -sivuston tarjoamat laadukkaat kasinosivustot, uusi konsultointiyritys tai mikä tahansa muu, täytyy uusien liidien hankkimista varten olla valmis ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Samalla täytyy pysyyä olemaan avoin uusien strategien kehittämiselle.

Omalta mukavuusalueelta pois tuleminen, vakiokäytännöistä luopuminen ja uusien lähestymistapojen kokeileminen voi auttaa yritystä luomaan liidejä täysin odottamattomilla tavoilla.

Etkö ole varma mistä aloittaa? Ei hätää, koska tässä artikkelissa pureudutaan tarkemmin keinoihin, joiden avulla liidejä pystyy hankkimaan!

Mitä liidien luominen tarkoittaa?

Markkinoinnin parissa liidien luominen tarkoittaa toimintaa, jolla saat herätettyä asiakkaiden kiinnostuksen yrityksesti tarjontaa kohtaan. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että asiakas aloittaa keskustelun tai antaa sinulle yhteystietonsa yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyvää seurantaa varten.

Jos esimerkiksi asianajajatoimisto tuottaa liidejä, voivat he saada seuraavia asioita:

  • Lomakkeen lähetys mahdolliselta asiakkaalta, joka tiedustelee heidän palvelujaan.
  • Potentiaalisen asiakkaan puhelu konsultaation järjestämiseksi.
  • Yksityisviesti sosiaalisessa mediassa, jossa kysytään heidän hinnoistaan.
  • Sähköpostiviesti potentiaaliselta asiakkaalta, joka kysyy aikaa konsultaatiolle.

Uusien liidien löytäminen edellyttää sellaisen markkinointikokemuksen järjestämisen, joka tekee asiakkaalle helpoksi olla yhteydessä yritykseen.

Liidien luontistrategioiden tulisi aina johtaa mahdollisen asiakkaan yhteys- tai maksutietojen vaihtoon, tai jopa henkilökohtaiseen tapaamiseen – riippuen yrityksestä.

4 tapaa hankkia liidejä

1) Suora yhteydenotto

Jos yritys myy arvokasta tuotetta tai palvelua, joka veloitetaan kuukausimaksulla, suora yhteydenotto potentiaaliseen asiakkaaseen on loistava tapa luoda uutta asiakaskuntaa.

Jos taas yritystoiminnallasi on paljon volyymiä, mutta matalat hinnat, kannattaa tämä vaihtoehto sulkea pois.

Voit ottaa yhteyttä mahdollisiin asiakkaisiin suoraan sosiaalisesssa mediassa, sähköpostitse, puhelimitse tai jopa henkilökohtaisesti, kun olet todennut, että he saattavat sopia yrityksesi asiakkaiksi.

2) Luo liidejä LinkedInissä

Tiesitkö, että LinkedIn-yhteisöllä on kaksi kertaa suurempi ostovoima kuin perinteisellä nettiyleisöllä? B2B-markkinointi LinkedInissä on todella tehokasta ja voi johtaa todella vakuuttaviinkin tuloksiin.

Yhteyden luominen alan johtajiin on loistava tapa luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Mahdolliset tiedustelut palveluista tai tuotteista, joita yrityksesi tarjoaa, voivat hyvin johtaa seuraaviin maksaviin asaikkaisiin.

Sosiaalisen median käyttäminen mainostamiseen on myös loistava tapa hyödyntää LinkedIniä, jos sinulla on budjettia siihen. Sinulla on nimittäin mahdollisuus maksaa liideihin johtavista mainoksista, jotka voivat sisältää esimerkiksi yhteydenottolomakkeen tai mainoksen.

Näiden mainosten avulla kiinnostuneet käyttäjät voivat helposti rekisteröityä tuotteidesi tai palveluidesi käyttäjiksi.

Toinen tapa saada yritysliidejä LinkedInissä on olla suoraan yhteydessä kohdeyleisösi jäseniin, olla vuorovaikutuksessa heidän julkaisuidensa kanssa ja lähettää heille yksityisviestiä tarjotaksesi palveluitasi tai tuotteitasi.

Huomaa, että tämä lähestymistapa toimii vain, jos ihmisten profiilit ja viestit osoittavat selkeästi sen, että he sopisivat yrityksesi asiakkaiksi. Jos näin ei ole, tiedustelusi ja viestisi voivat mennä vain suoraan roskapostiin.

3) Tee vieraskirjoituksia (guest posteja)

Guest postien eli vieraskirjoitusten tekeminen on loistava tapa luoda kumppanointimainonnan tekemiseen sisältömarkkinoinnin parissa. Samalla se parantaa hakukoneoptimointiasi.

Vierastekstien tekeminen tarjoaa seuraavanlaisia etuja:

  • Uusien toimialayhteyksien muodostaminen
  • Hakukoneoptimoinnin parantaminen hankkimalla merkityksellisiä, alaan liittyviä käänteisiä linkkejä
  • Luo kumppanuusmainontaliikennettä asiaankuuluvalta yleisöltä

Yritykselle saa parhaiten lisää liikennettä siten, että kirjoittaa tekstejä sivustoille, jotka liittyvät yrityksen toimialaan, mutta eivät suoraan kilpaile sen kanssa.

Jos on esimerkiksi markkinointiyritys, kannattaa vieraskirjoituksia tehdä konsulttiyritysten sivuille. Tällöin voi olla varma siitä, että sivuston asiakkaat ovat jo valmiiksi kiinnostuneita yrityksen palveluista, ja samalla yrityksen palvelut toimivat konsulttisivun palveluiden täydennyksenä.

Vieraskirjoitusten tekeminen paikallisille vaikuttajille on linjassa parhaiden hakukoneoptimointikäytäntöjen kanssa. Esimerkiksi vierasblogin kirjoittaminen ja käänteisten linkkien saaminen yrityksen alueella toimivalta vaikuttajilta helpottaa yrityksen näkyvyyttä kyseisellä paikkakunnalla.

Parhaan tuloksen saavuttamiseksi kannattaa varmistaa, että sivusto, jolle tekstiä tehdään, on relevantti niin alan kuin sijainnin kannalta.

Kannattaa muistaa, että kaikki ihmiset eivät välttämättä edes huomaa linkkiä tai mainosta, koska blogissa mainos ei aina edes näytä mainokselta.

4) Paranna yrityksen sijoitusta hakukoneissa

Kun yrityksen kohdeyleisö etsii tiettyä tuotetta tai palvelua netistä, kannattaa varmistaa, että yrityksen löytäminen käy helposti. Tässä apuna toimii SEO eli hakukoneoptimointi sekä hakukonemarkkinointi. Ne voivat lisätä liidien määrää huomattavasti ja siksi monet suomalaiset yritykset ovat kiinnostuneet hakukoneoptimoinnista.

Aloita avainsanatutkimuksella selvittääksesi, mitä lauseita tai sanoja kohdeyleisö käyttää ennen tietyn tuotteen tai palvelun ostamista.

Hakutietoja voi etsiä palveluilla, kuten:

  • SEMrush
  • Google Ads Keyword Planner

Kun oikeat avainsanat on löytynyt, täytyy oman sivun sisältö optimoida kyseisten sanojen ja fraasien avulla.

Jos myy erittäin kilpailukykyistä tuotetta tai palvelua, voi orgaaninen sijoittuminen olla vaikeaa. SEO-yrityksen käyttäminen apuna voi olla loistava tapa luoda johdonmukaisia liidejä, jos on valmis investoimaan.

Opi valitsemaan oikea SEO-yritys ennen ostopäätösten tekoa. Kaikki hakukoneoptimointiyritykset eivät tuota samanlaisia lopputuloksia, joten taustatyö kannattaa tehdä huolellisesti.

Hakukoneoptimointi ei ole pelkästään avainsanojen ja -fraasien hyödyntämistä, vaan siihen liittyy todella suuri ja moniulotteinen kokonaisuus. Siihen liittyyy esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Sivujen täytyy olla mobiiliystävälliset
  • Tasaisin väliajoin korkealaatuisen sisällön luominen
  • Sivut ovat responsiiviset ja latausajat ovat nopeita
  • Suojattu yhteys
  • Vieraskirjoitukset ja linkit ulkoisilta sivuilta
  • Avainsanat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *